Pit 37

Nowe inwestycje na Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim

Wybrzeże Bałtyku od dłuższego czasu pozostaje w centrum uwagi turystów z Polski i zagranicy. Wzrost zagrożenia terrorystycznego w popularnych niegdyś kurortach we wschodniej części Morza Śródziemnego sprawił, że miłośnicy nadmorskiego wypoczynku ponownie zainteresowali się polskim morzem. Trend ten nie omija też pasjonatów żeglarstwa, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z udogodnień Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego.

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski liczy 380 kilometrów i biegnie główną drogą wodną z Berlina na Bałtyk. Składa się na niego sieć portów i przystani jachtowych, ulokowanych pomiędzy Gryfinem nad Odrą, poprzez Szczecin, Zalew Szczeciński i Zatokę Pomorską, aż po wybrzeże morskie w Darłowie. Pod względem wartości turystycznej jest coraz bardziej liczącym się konkurentem szlaków mazurskich. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, gdyż jest to atrakcja unikatowa na skalę europejską. Nigdzie indziej na naszym kontynencie nie ma bowiem takiej lokalizacji, gdzie w jednym miejscu znajduje się wielkie jezioro, ogromny zalew i morze.

Porty mieszczące się na szlaku są od siebie oddalone o nie więcej niż 35 mil morskich, czyli równowartość zaledwie kilku godzin żeglugi. Sprawia to, że szlak jest stosunkowo bezpieczny i stanowi atrakcję nie tylko dla wytrawnych żeglarzy, ale i dla osób o mniejszym doświadczeniu, którzy mogą płynąć niespiesznie od portu do portu, zwiedzając kolejne atrakcje polskiego wybrzeża.

W minionych latach dokonała się kompleksowa modernizacja infrastruktury na Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim. Nowoczesne mariny i porty turystyczne powstały w Wapnicy, Wolinie, Kamieniu Pomorskim, Niechorzu, Mielnie, Darłowie oraz Kołobrzegu.

Na tym jednak inwestycje się nie kończą. W chwili, kiedy piszę te słowa, zatwierdzono dofinansowanie ze środków UE infrastruktury żeglarskiej w portach w Szczecinie, Trzebieży i Dziwnowie. Łączna wartość inwestycji wyniesie ponad 20 milionów złotych. W rezultacie, przybędzie pomostów, zapleczy sanitarnych i socjalnych, slipów do wodowania łodzi oraz stanowisk do mycia jachtów. Rozbudowa portu w Dziwnowie zakończy się w czerwcu 2018 roku, natomiast portów w Szczecinie i Trzebieży – pod koniec 2018 roku. Z pozyskanych środków powstaną także przystanie jachtowe w Mrzeżynie i w Łunowie niedaleko Świnoujścia, a także centrum turystyki i rekreacji w Dźwirzynie.

Previous article
Rekordowe skakanie w Vikersund. Zwycięstwo Stocha, rekord Polski Żyły
Next article
Relacje, Inwestycje, Zysk – relacja z InvestCamp
About the author